DEĞİŞEN PAZAR ŞARTLARINA ÖNCÜ ŞEKİLDE UYUM SAĞLAYAN ŞİRKET OLMAK
Önümüzdeki 5 yılda geçtiğimiz 20 yılda olan değişiklikten fazla değişiklik olacak dünyada. Bu kadar değişikliği öngörmek, yönetmek, şirketimize etkilerini tahmin etmek ve önlem almak çok ciddi bir iş olacak. Pazarlar, müşteriler, müşteri beklentileri değişecek. Gelen bu değişime hazır olan, ayak uyduran kazanacak, diğerleri olmayacak.
İş dünyasında neler değişiyor, neler değişecek? Ticaretin kuralları değişiyor. Pazarın rekabet koşulları değişiyor. İnsan beklentileri değişiyor. Şirketlere, markalara ve ürünlere sadakatin gereklilikleri değişiyor. Ürün ve hizmetlerin insanları tatmin etme şartları değişiyor. Beraber çalıştığımız ekibimizdeki insanların talep ve ihtiyaçları değişiyor. Kalıcılığın yani gelecekte de var olmanın koşulları değişiyor.
Anlı şanlı koskoca dünya devi şirketlerin bir kısmı bugüne kadar olan değişime bile ayak uyduramayıp, battı veya batıyor. Bu batan tüm şirketler çok mu kötü yönetiliyordu? Bu sorunun cevabı için çok acele etmeyelim. Geçmişte şirketleri büyüten, pazarda belli bir konuma getiren şartlara göre bakıldığında tabi ki kötü yönetilmiyorlardı, hata yapmamışlardı. Ama gelecek penceresinden bakınca, onca değişim olması ve bunun orantısız katları ile çok daha fazlasının olacağı öngörüsüzlüğü değerlendirilince, “evet hatalılardı, bu geleceği görmeleri gerekirdi” denebilir. Sadece bugünün şartları ile şirketlerini yöneten yöneticilerin işi çok zor olacak. Bu duruma işletme yönetimi uzmanları, “otomobili yan ve arka camlardan bakarak kullanmak” benzetmesini yaparlar Bunun bir ileri durumu ise “otomobili ön cam dahil bakarak kullanmak” bile yeterli olmayacaktır. Bir “navigasyon cihazı”, “gece sürüş modu”, “çarpışma önleme sistemi”, “şerit takip asistanı” gibi sistemler olmada da güvenli sürüş yani güvenli yönetim yapılamaz. Bu benzetme yaptığımız sistemlerin her birini şirketimize bir yönetim alt sistemi olarak kurmak, hatasız çalışmasını sağlamaktır, artık tepe yöneticilerin ödevi.
2020 yılı başında dünyayı etkileyen pandemiyi haber veren hiçbir yönetim alt sistemi yoktu. Tabi ki geleceği okuma gücü kimsede yok. İyi yönetilen şirketlerin B planları, doğru alternatifleri olmalı. Bir şirket tüm bu önlemleri planlamış bile olsa, pandemi gibi küresel ölçekte talebi ve talep yapısını etkileyecek boyuttaki ani değişimlere başka çözümler üretebilmeli. Bu çözümler, doğru, hızlı planlanmalı ama doğruluğundan emin olunduktan sonra çok hızlı uygulanmalıdır. Buradan ulaşmak istediğimiz kavram “Çevik Yönetim” dir. Küresel literatürde “Agile Management” ve alt türevleri Agile Manufacturing, Çevik İmalat olarak geçer. Doğru kararların hızlı alınması, hızlı alınan kararların doğru olması felsefesini barındırır. Gelecekte bunun gibi değişen şartlara hızlı uyum sağlama için şirketlerin kendilerini geliştirmesi gereken birçok konu mevcut.
SmartBusiness® BaşarıModeli; değişen şartlara hızlı uyum sağlayabilen şirketlerin gelecekte var olmalarını sağlamak yani, şirketler için sürdürülebilirlik, kalıcılık sağlamak için tüm alt sistemleri ile birlikte Profesyonel Yönetim Sistemi kurulması çalışmasıdır.
.