Şirketler, profesyonel sistemlerin doğru çalışmasıyla kalıcı başarıya ulaşıyor.

İnsan çabası, şirketteki gelişkin yönetim sistemlerinin iyi çalışmasıyla başarıya ulaşır. Bu başarı ölçülebilir, geliştirilebilir ve sürdürülebilir “Yönetim Sistemleri” ile mümkün olur.

Şirketleri başarıya taşıyan şey “doğru yönetim”dir. Şirketin bugün ve gelecekte doğru yönetileceğine emin olabilecek sistemleri kurmak tepe yöneticilerinin temel ödevidir.

Etkin Şirket Yönetim Sistemi Nedir, Alt sistemlerle Nasıl Çalışır?

Yönetim Sistemi şirketin beyni ve sinir sistemidir. Yönetim alt sistemleri ise kaslarıdır. Sağlıklı olmak, doğru hedefleri belirlemek ve hedeflere ulaşma yolunda gitmek, tüm sistemin doğru kurulup uyum içinde aynı yönde ilerlemesi için doğru çalışmasını ifade eder. Etkin, başarılı çalışan ve sonuç alan bir yönetim gidilecek yönü, varılacak noktayı ve bu yolun stratejilerini belirler, şirketin tüm fonksiyonlarını, etkin, güçlü ve hedef odaklı çalışmasını planlar, takip eder ve sonuçları değerlendirerek düzeltmelerle hedefe varılmasını sağlar.  

Yönetim Sisteminin beyni olan “Stratejik Planlama” Sistemi, sinir sistemi olan “Hedeflerle Yönetim”, “Veri-Kaynak Yönetimi”, “Süreç Yönetimi” ve “Performans Yönetimi” sistemlerinin, şirketin fonksiyonlarını idare eden kasları olan Yönetim Alt Sistemleri ile ilişkisi basitçe aşağıdaki diyagramda sembolize edilmiştir.  

SmartBusiness® BaşarıModeli “Yönetim Sistemleri”

Yönetim Sistemi etkin çalışarak nasıl sonuç alır?

Ticari işletmelerin şirket başarısını; iyi bir kârlılık oranıyla (1), yüksek satış hacmi oluşturmak (2) ve bu durumu sürekli, sürdürülebilir ve kalıcı yapmak (3) olarak tanımlayabiliz. İş başarısı bu üç durumun sürekli birlikte olmasıyla mümkün. Üçünden herhangi birinin diğerlerinden geri olması durumu şirketin riskinin artması anlamına gelir. “Satış yüksek – kârlılık düşük” senaryosunda finansal riskler artar. “Kârlılık yüksek – satış düşük” senaryosunda da büyümememe hatta küçülme riski artar. Bugün hem satış hem kâlılık yüksek ama gelecek kurgusu yoksa şirketin devam etmeme riski artar. Dengeli olarak her zaman yüksek kârlılık, yüksek ciro ve devamını sağlayacak durumda tutmak ise; tüm Stratejik Yönetim Sistemleri ve yönetim fonksiyon ve bileşenlerinin kusursuz, profesyonelce yönetilmesiyle mümkündür.

Bugün şirketlerin yöneticileri; şirketlerinin hangi sistemlerinin çok iyi çalıştığı, hangi fonksiyonlarında zayıflık olduğu konusunda bir tarafsız uzman değerlendirmesine ihtiyaç duyuyorlar. Onlar da çok iyi biliyorlar ki, sadece mevcut iş sonuçlarına veya önlerine sorun gelememe durumlarına göre tüm sistemlerin sorunsuz çalışıp, çalışmadığı hakkında bir sonuca varmazlar. Bazen sorunsuz işleyen bir iş yönetim sistemi kişi veya kişilere bağlı çalışıyordur, o insanlar gider işler aksar. Bazı iş yönetim fonksiyonları pazar, ekonomik durum, talep yönü gibi dış koşulların etkisi ile sorunsuz çalışır gibi görünür ama bu dış koşullar zamanla değişince iş fonksiyonları çalışmaz duruma gelir. Bazen şirket işleyiş yapısı eskiden olduğu gibi işlemeye devam etse de rekabet koşulları, dünyanın hızı, teknoloji değişir ve şirkette eskiden iyi sonuç veren sistemler istenen sonuçları alamaz hale gelir. Bazen de sistemleri eskisi gibi çalıştıracak insanları bulmaz veya eski sistemlerin insanlardan beklediği çalışma şekillerini alamaz olur ve yine şirket fonksiyonları ve sistemleri şirketi başarıya götüremez olur. Tüm bu durumlar hayatın gerçeğidir ve kaçınılmaz şekilde yaşanmaya ve daha çok yaşanmaya devam edecektir.

Peki şirketimizi bugün ve gelecekte başarılı yapmak için ne yapmalıyız?

  • Öngörüleri geliştirme, gelişkin alanizlerle geleceği sezme ve lider olma yetkinliklerini geliştirerek; hızlı, zamanında ve doğru kararları alarak yönetmek şarttır.
  • Doğru insanları bulmak, insanlardan çalışan grubu değil “iyi bir ekip” yapmak ve etkin çalışıp sonuç almalarını sağlayacak liderlik ile başarı peşinde koşmalarını sağlamak gerekir.
  • Tüm bunları uyum içinde ama dinamik yapıda, değişen şartlara adapte olacak şekilde profesyonel yönetim sistemleri ile kişilerden bağımsız kurguda çalıştırmak gerekir.

 

Bu birbirinden zor üç başlıktan en kolayı sonuncusu olan “Yönetim Sistemlerini” kurmaktır.  Gelecekte hem pazar, hem talep hem de insan beklentilerinin daha fazla ve hızlı değişeceğini öngörerek, proaktif-dinamik ve sürüdürülebilir bir yönetim yapısını kurarak işletmenin yolu şudur: Doğru analizlerle belirlenen “Temel Stratejileri” ve onlara ait “Stratejik Hedefleri” gerçekleştirecek profesyonel “Yönetim Sistemlerinin” kurulması ve Süreç Yönetimi ve Performans Yönetiminin uyumlu çalışmasıyla dinamik ve kendini sürekli uyumlayan iş yönetim alt sistemlerinin çalıştırılmasıdır.

SmartBusiness® BaşarıModeli Yönetim Sistemleri nasıl kurulur?

Her şirketin yapısı, durumu ve ihtiyaçları farklı. Ticari işletmelerin nihai amaçları ortak olsa da, her biri için ayrı bir başarı tanımı var. Bu tanımın önemli bir kısmı da şirket sahiplerinin, ortakların, tepe yöneticilerin kişisel hedef ve beklentileri ile şekilleniyor. Üstelik şirketin bugünkü ihtiyaçları ile birkaç yıl sonra, bir on yıl sonra, bir kuşak sonra ihtiyaçları arasında çok fark olacak. Vizyoner yöneticiler, iş sahipleri, iş ailelerinin söz sahipleri şirketlerin gelecek planını (belki hayalini) yaparken geleceğe odaklanıp, sürdürülebilir ve kalıcı bir şirket yapısı için şirketin dönüşmesi gereken düzeye, evriminin aşamalarına kilitlenirler.

Bir şirketin sahiplerine, yöneticilerine ve çalışanlarına sorsak; “bizim şirketin gelecekte de yaşaması, başarısını arttırarak büyümesi için neye ihtiyacı var?” diye, ne yanıt alırız? Herhalde tek bir yanıt almayız. Her pozisyondan, her sorumluluktan, her açıdan farklı ihtiyaçlar belirgin olacaktır. Dolayısıyla öncelikle “şirketin gerçekten neye ihtiyacı olduğu” konusu üzerinde çalışarak, konuşarak, ölçerek, matematiğe ve bilimin gerçeğine dayalı, uzlaşılı bir ortak sonuca varabilmek önemlidir. Bunun için sistematik bir analiz, hazırlık uygulama gibi farklı adımları olan bir yöntem izlenmelidir.

Her şirketin farklı ihtiyaçları olduğu, şirketlerin yıllar için geliştirdiği çok değerli kendine özgü sistemleri olabileceği bir gerçektir. Şirketleri bugüne başarı ile getiren bu tecrübeyle, belki başarısızlıklardan alınan derslerle veya çok çaba ile kurulan mevcut sistemlerinin heba olması da bir kayıptır. Önemli olan bir şablona göre çalışmak değildir. Önemli olan pazarın, rekabetin bugünkü ve gelecekte evrileceği noktaya göre şirketi sürdürülebilir olarak kolay ve ölçerek yönetmek, değişen koşullara göre dinamik bir yapıyla kendini şartlara uyumlayabilmesini sağlayacak sistemlerle çalışacak hale getirmektir. Sonuç olarak; hiçbir detayı atlamadan tüm resme baştan bakmak, tüm analizleri yapmak, beklentileri almak, ihtiyaçları belirlemek gerekir ama mevcutta iyi çalışan sistemleri nasıl geliştirebileceğimizi bulmak ve geleceğe hazırlamak yeterli olacakken, eksik veya yanlış çalışan sistemleri de ya yeniden kurmak ya da kapsamlı olarak revize ederek geleceğin şartlarına göre dinamik kendini adapte eder hale getirmek gerekecektir. Bu tüm resme bakma ihtiyacından dolayı etkin analizlerle mevcut durumu ve gelecek ihtiyaçlarını belirleme kurgusuna örnek olabilecek bir süreç akışı verilmiştir. Yukarıda dediğimiz gibi her şirketin ihtiyacı ayrı ise her şirket için ayrı bir gelişim / eksik giderme / geleceğe hazırlık planı yapılmalıdır.

SmartBusiness® BaşarıModeli “Yönetim Sistemleri” kurululumu örnek uygulama planı

Şirketin rekabetteki durumunu, pazardaki yerini, ürün ve hizmetlerini bugün hangi özelliklerinden dolayı satış yapabildiğini, tercih edildiğini,  gelecekte o pazarda iş yapabilmek için hangi özelliklerini geliştirmesi gerektiğini belirlemeden hangi yönetim sisteminin nasıl kurgulanacağı ve kurulacağını bilmek imkansızdır. Şirket yöneticilerinin mevcut sorunlardan dolayı “bizim şirketin şuna ihtiyacı var” demeleri; bir hastanın sadece hissettikleri ve şikayetleri ile kendisine tanı koymasına benzetilebilir. Her doktor hastanın şikayetlerini dinledikten sonra kendisine göre bir test, tahlil, analiz sürecinden sonra bir teşhis ve tedavi planı yapar. Her işin başı analiz olmalıdır. Bilerek bir şey yapmamak, bilmeden çok şey yapmaktan daha iyi olabilir. Bilerek gereğini yapmakta hepsinden iyidir.  

Çok iyi bir sistemimiz var.

SmartBusiness® BaşarıModeli ile; şirket sahiplerinin, tepe yöneticilerinin şirketlerini kârlı, başarılı, değerli ve kalıcı yapmaları için gerekli sistemleri kurmaları, başarı ile çalıştırıp, sonuç almaları için bir sistem sunarız. 

Ama bir kalıbımız yok!

Şirketleri sektörüyle, pazarıyla, rekabet şartlarıyla, onu var eden yapısıyla, çok iyi çalışan tecrübeyle kurulmuş sistemleriyle, farklı durumları – farklı ihtiyaçlarıyla, yöneticilerinin özel beklentileriyle benzeriz olduğunu kabul edip, hiçbir ön yargı, genelleme yapmadan, kalıplardan uzak çalışırız.

Her işi ayrı değerlendirecek tecrübemiz var.

Her şirketin, her tepe yöneticisinin başlı başına değerlendirme ve analiz gerektirdiğini bilecek deneyim ve yaklaşım sahibi olarak işimizi icra ederiz.